Vi har ikke lagt skjul på, at vi ikke er meget
begejstrede for Renaults lille 3-cylindrede
benzinmotor. Derfor skal vi også være de første til
at rose den franske bilfabrik for dem 1,2 liters
4-cylindrede sag, som nu tilbydes i Renault Megane
Sport Tourer. Den har nemlig al det gode, som den
lille motor savner.
Vores største ankepunkt over den lille 3-cylindrede
maskine er den uens acceleration. Det er som om, at
omdrejningsforøgelsen sker knækvis, måske ikke noget
der forstyrrer alle, men der er ingen grund til at
den gør det, så hvorfor?
At den lille motor så også vibrerer og støjer mere
end f.eks. normale 4-cylindrede er ikke
overraskende, men helt almindeligt. Sådan har alle
3-cylindrede maskiner det, mere eller mindre, men
det er vel ikke til helt at undgå.
Kraftfuld, smidig og økonomisk
Overfor det står den nye 1,2 liters turbo-benziner,
der præsterer 115 hk. Den er ikke bare kraftfuld og
leverer et drejningsmoment på 190 Nm allerede ved
2000 omdr./min. (det er lavt, for en benzinmotor
opererer normalt indenfor et meget større
omdrejningsinterval end en diesel, hvor man typisk
sætter særlig fokus på drejningsmomentet). Den er
både lydløs, vibrationssvag og smidig. Samtidig kan
man køre 18,9 km/l, når den er lagt i en Renault
Megane Sport Tourer og det er en rigtig god
benzinøkonomi.
Man må ikke glemme, at selvom en Megane Sport Tourer
er en lav, elegant og strømlinet bil, er den også en
mellemklassebil og har dimensioner som en sådan. Den
måler over 4,5 meter i længden og rummer fra 524
liter til ikke mindre end 1,6 kubikmeter, når
bagsæderne lægges ned, så den ER en mellemklassebil.
Bagsædet afgiver plads
Det skal så tilføjes, at det store bagagerum er
opnået lidt på bekostning af bagsædepladsen, men da
netop den elegante linjeføring er en del af bilens
gode egenskaber, skal der naturligvis indgås nogle
kompromis’er.
Vi har tidligere prøvekørt Megane Sport Tourer, og
det er godt halvandet år siden (læs
prøvekørsel af Renault Megane Sport Tourer hér >>>),
men i teknisk forstand er der ikke sket de store
ændringer. Bilen har fået et facelift og det er stor
set det.
Plus, naturligvis et nyt motorprogram.
Room-divider
De funktionelle egenskaber i den prøvekørte variant,
der hedder 1,2 TCe Expression, inkluderer en
bagagerumsbund, hvor den bageste del kan placeres
lodret og derved fungere som en slags ”room-divider”.
Blot et enkelt eksempel på mange praktiske
løsninger. Oven i det kommer et omfattende udstyr
(se faktaboksen).
Den billigste Megane Sport Tourer koster 190.000
kroner. Det er 50.000 mindre end den prøvekørte
version. Men så giver man både afkald på udstyret og
den fine 1,2 liters motor. Den billigste udgave har
en gammel benzinmotor, der godt nok yder 110 hk –
det er ikke meget forskelligt fra testbilens 115.
Men man kan kun køre 14,5 km/l versus 18,9, og det
er en stor forskel, som både giver sig udslag i
benzinudgiften og i den grønne ejerafgift. Det er en
vis kompensation for den højere købspris.
Renault er glimrende til at bygge motorer – det
viser ikke mindst deres stribevis af Formel 1
VM-titler. Megane Sport Tourer har godt nok ikke
meget med Formel 1 at gøre, men den nye 1,2 liters
motor viser med samme tydelighed, at Renault også
kan finde ud af at bygge velfungerende
hverdagsmotorer. |